SEAH en Royal Swinkels Family Brewers gaan samenwerking aan

Na een intensief onderhandelingsproces zijn de Stichting Exploitatie en Accommodatie HBS (SEAH) in Bloemendaal en Royal Swinkels Family Brewers (SFB), brouwer en vertegenwoordiger van onder andere Bavaria, La Trappe en BrewDog, een nieuwe samenwerking aangegaan.
Het huidige contract met Bavaria liep deze zomer af en daarom is de SEAH begin dit jaar al gesprekken aangegaan met de verschillende brouwers. Hiervoor is een werkgroep opgezet met daarin vertegenwoordigd de sponsorcommissie van HBS, beide penningmeesters, de horecamanager en de SEAH.
Selectie brouwers
"Bij de selectie van brouwers zijn vijf criteria gehanteerd: prijs per hectoliter, het aanbod van bierstijlen, financiële ondersteuning, duurzaamheid beleid van de brouwer en smaak. Het ondersteunen van de maatschappelijke trend in alcoholvrij bier en de groeiende vraag naar speciaalbieren zijn hierbij ook in overweging genomen. Naast het vergelijken van de voorstellen op papier is er daarom een proeverij voor een HBS-panel met de twee
overgebleven brouwers toegevoegd aan het selectieproces”, legt Hans Piera, bestuurslid
SEAH, uit over de aanpak van dit project.
Grote impact op begroting
De horeca is belangrijk voor de SEAH en HBS. Zij draagt bij aan een goede sfeer op de club en zorgt voor een belangrijk deel in de totale financiële bijdrage in de begroting van de SEAH. "De overheidsmaatregelen omtrent corona hebben veel impact op het verenigingsleven en de begroting is hard geraakt. Hoe lang dit allemaal nog gaat duren is niet duidelijk, maar zeker is dat de impact hiervan ook het komend seizoen op de club nog pijnlijk gevoeld zal gaan worden”, aldus Hans Piera.
"In deze onzekere tijd is het essentieel dat we een verantwoord financieel beleid voeren. De voorstellen die we ontvangen hebben lagen heel dicht bij elkaar en uiteindelijk past het totale pakket dat Swinkels ons voorstelt het beste bij wat wij nu nodig hebben”, aldus Jaap Stoop, voorzitter van de SEAH. "Naast het standaardbier en een ruim assortiment (alcoholvrije) speciaalbieren biedt Swinkels extra financiële ondersteuning.”
Speciaalbieren en 0.0 op de tap
Ook horecamanager Theo Rijneveld is enthousiast over de nieuwe samenwerking. "Swinkels heeft een mooi assortiment speciaalbieren wat kansen biedt om deze in de verschillende jaargetijden extra onder de aandacht te brengen. Daarnaast gaan we proeverijen organiseren en komt het 0.0 op de tap, want op het gebied van het alcoholvrije bier van Bavaria en de andere brouwerijen zit Swinkels niet stil.”
Deze samenwerking heeft betrekking op de horeca (SEAH) en op de sponsoring van de hockeyvereniging HBS. Daarom is ook Mark Bogaerts namens de sponsorcommissie-HBS intensief betrokken geweest bij dit project. "Voor ons als sponsorcommissie zijn hele andere zaken belangrijk dan voor de SEAH. Zij kijken meer naar de impact van de prijs op marge, het assortiment, leveringen etc. Voor ons zijn sponsoring en branding belangrijk. Swinkels heeft een omvangrijk pakket aan middelen ter beschikking gesteld waarmee we dingen kunnen doen die in ons plan zijn opgenomen.”
"En natuurlijk speelt ook de prettige samenwerking in de afgelopen jaren een belangrijke rol. Je weet wat je aan elkaar hebt, zeker nu”, vult Hans Piera aan. De samenwerking wordt aangegaan voor een periode van 5 jaar, waarbij er na 3 jaar een evaluatie plaatsvindt.